torstai 10. joulukuuta 2009

I've been looking for a driver who is qualified, so if you think that you're the one, step into my ride..

WOOHOO! Onnistuin tänään jopa. Ameriikan ajokortti hallussa. Kehtasin jopa lukasta muutaman rivin jostain vihkosesta ennenkuin painelin sinne. Löysin kerrankin helposti perille, kiitos Kalervon, armaan GPS-vekottimeni. Ja siis hauskaahan oli se, että kun olin onnistuneesti saanut tarpeeksi oikeita vastauksia kirjallisista kokkeista, minun ajamista arvioimaan lähti intialainen mies. Joka puhui justiin silleen stereotyyppisen intialaisittain englantia, kuin Simpsoneiden Apu, järjettömästi murtaen. Muutaman kerran taisin kysästä, että anteeks mitä sanoit? Mutta pääsin läpi, se on kuitenkin tärkeintä.

Hyvä oli tuossa tiistaina, kun piti käydä hakemassa C kesken päivää koulusta lääkäriin. Oon jo kertonukkiin, miten hurja se systeemi siellä on, mutta nyt oli kyllä kaiken huippu. Menin sinne kansliainfomikäliehen ja esitin asiani, että oon sitä ja sitä lasta hakemassa ja että äiti on laittanut meiliä opettajalle tästä aikaisesta koulustakarkaamisesta. Mutta mites. Oli eri täti siinä pöydän ääressä kuin niillä kolmella aiemmalla kerralla mitä oon siellä käynyt, niin sehän alkoi kaivelemaan jtn papereita. Kahtoakseen että onko minun nimi siinä "saa hakea lapsen koulusta"-kohdassa (vai mikä sairaustapaus-juttu se nyt on..). Ei ollut. "Sinun nimi ei nyt ole meidän papereissa, että ei me voida antaa C:tä sinun mukaan." Thanks. Yritä siinä sitten hymyillä, että oon uusi aupair ja että hostmom on kyllä infonnut koulua vaihtamaan minun nimen niihin papereihin. Siinä sitten puhelua hostmomille, nin johan selvis sekkiin homma. Ja siis naurettavinta on tosiaan se, että oon hakenut tuon lapsen sieltä varmaan kolmesti, eikä ne sillon ole mtn papereita katelleet. Hyyyvin toimii systeemi joo.

Huomenna voisi taas mennä hikoamaan joogasaliin. Se ohjaaja on aivan loistava. Ei selvästi oikeen hallitse minun nimen lausumista, joten olen aina "miss Finland". Myöskin " one of the flying finns"-ilmausta on tervehdittäessä käytetty. Haha. Ja ihmiset täällä ei tod tiedä millanen maa Suomi on, saati missä se on ("Onko se Euroopassa vai Aasiassa?"). Tämä joogaopettaja nimittäin mm. kyseli että onko meillä telkkareita Suomessa. Tosin se on sarkasmin tiivistymä se mies, että kunhan heitteli huulta vaan.
Mutta esim. hostmom kysyi yksi pvä, että oonko koskaan maistanut kiiviä. "Niin kyllä meillä Suomessa saa oikeastaan kaikkia eksoottisia hedelmiä mitä täältäkin..". Ja täällä on tosiaan ollut suomalainen aupair ennen minua, kaks vuotta. Sanonpahan vaan..

Mutta kehujakin oon kyllä taas saanut. Kaikki aina ihmettelee tätä minun englannintaitoa. Kun ei kuulemma ole meikäläisellä eurooppalaista aksenttia. Sen siitä saa kun kattoo liikaa telkkaria, hyyyvin tarttuu kieli päähän. Kun tuo meidän naapuruston yksi hongkongilaista alkuperää oleva Peter selitti, miten se osasi sanoa vaan yes, no ja why kun se tuli tähän maahan. Tosin vissiin asunut täällä muutaman vuoden, koska ihan jenkiltä se kuulostaa! :D

Omituista oli se, kun vein C:n sinne tohtorille eilissä päivänä, niin se tohtori siinä sitten kyseli että mikä on pojalla vaivana. Ja aloitti kysymyksensä sanomalla "ok, mom, tell me what's the deal." MOM?! Ihan kiva, mutta oisin ollut 12vee kun oisin saanut lapsen. Tosin, onhan täällä noita teiniäitejä ihan riittämiin, että ei mitenkään outo juttu ilmeisesti. Tai sitten näytän todella vanhalta. Pitäs varmaan huolestua..

Tänään on hostmomin syndet. Tuli semisti "olen oikeasti amerikassa"-olo, kun joku lähetti toi päivällä kukkia tänne, ilmapallot ja pelit oli kimpussa kiinni. Kivasti oli siinä kiinni. Kimpussa kaikki. Huomenna männään ulos syömään, koska lapset on tänään illan isällään. Hostmom selitti, että ensi vuodesta lähtien se siirtää synttärinsä kesälle. Koska se on kyllästynyt saamaan sekä synttäri- että joululahjoiksi kaikkea talvikamaa. Äärimmäisen tyylikäs idea itse asiassa..

Ei kommentteja: